Vanaf je installatie behoor je écht tot je speltak. Wat de installatie precies is en hoe het in zijn werk gaat lees je hier!

Op deze pagina vind je informatie over:

installatie

Scoutfit

Installatie

Wordt je binnenkort geïnstalleerd bij je (nieuwe) speltak? Daarvoor is wat voorbereiding nodig! Zo heeft elk jeugdlid een blouse en onze das nodig. Daarnaast ook vier insignes: het installatie- en het speltakteken, het naambandje van Scouting Voerendaal en de regiobadge. Wanneer is je installatie? Dat is te vinden in het programma hier op de website.

Uitnodiging

De installatie is een bijzonder moment. Daarom nodigen wij de ouders/verzorgers van alle jeugdleden die geïnstalleerd worden uit om daarbij aanwezig te zijn. De buurman, buurvrouw, opa en/of oma, broertje(s) en/of zusje(s) en natuurlijk broer(s) en/of zus(sen) zijn ook welkom!

De opkomst start voor alle leden, ook diegenen die geinstalleerd worden, gewoon op het gebruikelijke tijdstip (tenzij anders gecommuniceerd). Er wordt een tijd aangegeven door de leiding waarop al het bezoek welkom is. De koffie, thee en limonade staan klaar! We sluiten met z’n allen af. Meestal duurt de installatie zo’n half uur tot drie kwartier.

De installatie zelf

De installatie houdt vooral in dat je belooft je te houden aan de Scoutingwet. In de Scoutingwet staan afspraken die wij als Scouts samen maken. Door het uitspreken van de belofte beloof je dat jij je houdt aan de Scoutingwet. Wist je dat alle Scouts over de hele wereld dat beloven?

Hergebruik

Als je voor het eerst geinstalleerd wordt bij Scouting is het nodig dat je alles nog aanschaft. Zie hieronder wat je nodig hebt en waar je dat kunt kopen. Als je al lid was en geïnstalleerd gaat worden bij een volgende leeftijdsgroep, kun je een deel van de spullen die je al hebt hergebruiken. Kijk hieronder bij Scoutfit wat je nodig hebt.

Boodschappenlijstje voor installatie

• Scoutfit [blouse] (Bevers: rood / Welpen: groen / Scouts: beige / Explorers: brique / Roverscouts: brique)
  • das [de das van Scouting Voerendaal heet Cameron Erracht]
  • dasring
  • speltaktaken
  • Scouting Nederland -installatieteken
  • groepsnaambandje (krijg je van de leiding)
  • regiobadge Zuid-Oost Limburg

Trek je blouse gewoon aan naar de instalatie-opkomst. Naaide je de insignes en badges voor je installatie al op je blouse? Bedek ze dan met een stukje papier dat je met een speld aan je blouse bevestigt. Doe alle losse spullen (je das, dasring, insignes en badges) in een plastic zak en lever die bij de leiding in. Schrijf je naam op de zak.

Scoutfit

Bij Scouting dragen we allemaal dezelfde kleding, onze ‘Scoutfit’. Op die manier zijn we allemaal gelijk en dragen we praktische kleding die geschikt is voor onze activiteiten. Bij de blouse wordt een stevige (spijker-)broek gedragen, liefst in donkerblauw of zwart. Ook is stevig waterdicht schoeisel belangrijk. Voor Bevers en Welpen volstaan laarsjes. Vanaf de Scouts zijn stevigere berg/wandelschoenen waardevol o.a omdat er flinke tochten gelopen worden, soms met bepakking. Daarnaast dragen we bij Scouting Voerendaal ook ons eigen shirt en onze eigen trui. Dit is een extra mogelijkheid, het is niet verplicht om deze aan te schaffen.

Wat komt waar (op de blouse)?

Op je blouse kun je jouw ontwikkeling zichtbaar maken en laten zien aan welke bijzondere Scoutingactiviteiten je deelgenomen hebt. Naai je insignes, badges en naambandjes er op de juiste plaats op. Insignes laten zien dat jij je ergens in verdiept hebt. Je kan hier meer over lezen bij het kopje insignes. Badges en naambandjes zijn herinneringen aan activiteiten.

• Installatieteken: linkerborstzak.
  • Speltakteken: rechterborstzak.
  • Groepsnaambandje: rechter mouw, bovenaan.
  • Regiobadge: rechter mouw, onder groepsnaambandje.
  • Behaalde insignes: linker mouw.
  • Herinnerings/activiteitenbadges: rechtermouw, onder de regiobadge. Maximaal twee, verplaats de oudste naar je kampvuurdeken als er een derde bij komt.
  • Zorg ervoor dat je blouse niet te vol wordt, er worden geen badges op de rug of iets dergelijks geplaatst. Sommige Scouts kiezen er ook voor deze badges op bijvoorbeeld een kampvuurdeken te bewaren.

Schermafbeelding_2022-09-30_om_12.39.37.png

Hoe kom ik er aan?

Scoutshop

Je kunt de Scoutfit en alle losse onderdelen kopen bij de Scoutshop. Dat kan zowel in een winkel, tijdens een (Scouting)evenement als online.

Scouting Voerendaal -winkeltje

• Ongeveer twee keer per jaar kan de Scouting Voerendaal trui of het shirt besteld worden. We kondigen zo’n bestelmoment ruim van te voren aan.
  • Het is ook mogelijk om de een gebruikte blouse, gebruikt shirt of gebruikte trui aan te schaffen bij ons ‘winkeltje’. Leden die stoppen kunnen hun Scoutingkleding aan dit winkeltje geven, het winkeltje verkoopt ze aan nieuwe leden. Dit is voor ons een kleine aanvulling op de inkomsten. Kijk hier welke t-shirts of truien we op dit moment tweedehands aanbieden. Neem contact op als er iets voor je bij is.

Goed om te weten

• Voor officiële ‘externe’ momenten zoals bijvoorbeeld de opening van de Beverdoedag, Welpendagjungledag, RSW en Explorerweekend hebben alle leden een blouse nodig! De blouse is dus de basis, daar wordt ook in geinstalleerd.
  • Draag áltijd je blouse en je das. Blouse en/of das vergeten? Dat kan gebeuren. Je krijgt een kruisje, bij drie kruisjes neem je iets lekkers mee ;-). In de winter kun je over je blouse de Scouting Voerendaal trui dragen. In de zomer kun je onder je blouse het Scouting Voerendaal shirt dragen.
  • In de Scoutshop zijn ook shirts en truien verkrijgbaar, soms onder de naam ‘Scoutfit’. Deze gebruiken we bij Scouting Voerendaal echter niet. Wij kiezen voor de blouse, onze eigen shirts en onze eigen truien.