Als bestuurslid zorg je dat de vereniging op rolletjes kan blijven lopen. De precieze taken hangen erg af van wat er op dat moment speelt binnen de vereniging en welke functie je binnen het bestuur hebt. In het Smoelenboek is het huidige bestuur te vinden.

Een aantal keer per jaar is er bestuursvergadering waarin de gang van zaken wordt besproken. Daarnaast ga je, afhankelijk van je functie, aan de slag met andere taken zoals het bijhouden van de kasboeken, het bijhouden van de ledenadministratie of zorgen dat het gebouw onderhouden wordt. Ook onderhoud je contact met de andere vrijwilligers binnen de vereniging om te kijken waar ze ondersteuning nodig hebben.

Het bestuur komt ongeveer zes keer per jaar samen in een vergadering van ongeveer twee uur. De tijd die je buiten de vergadering kwijt bent zijn afhankelijk van hoeveel taken je op je neemt. Een bestuursfunctie is dus heel flexibel; als je een periode minder tijd hebt kun je minder taken op je nemen. Taken kun je uitvoeren wanneer je er zelf tijd voor hebt, je bent niet gebonden aan vaste tijden zoals bij de speltakleiding.

Afhankelijk van de rol binnen het bestuur zijn er nog enkele vaste taken.

De voorzitter

Als voorzitter leid je de bestuursvergaderingen en onderhoud je contact met de gemeente. Daarnaast heb je een goede visie over waar de vereniging naartoe gaat in te toekomst en zorg je dat deze visie ingelost wordt.

Penningmeester  (gedeelde Vacature)

Als penningmeester ben je verantwoordelijk voor het financiële deel van de vereniging. Denk hierbij aan het bijhouden van de kasboeken, het innen van de contributie en het afhandelen van de declaraties. Ook het opstellen van de jaarafrekening en het maken van een begroting behoren tot de taken.

Secretaris / gegevensbeheerder

Als secretaris houd je de ledenadministratie bij en stel je de agenda voor de bestuursvergaderingen op.

Materiaal/gebouwbeheer

De materiaal en gebouwbeheerder zijn, de naam zegt het al, verantwoordelijk voor de materialen en het gebouw. Denk hierbij aan het organiseren van het onderhoud van tenten, touwen en het gebouw. Ook de aanschaf van nieuwe materialen, het kijken naar verbeteringen van het gebouw en de verhuur van ons terrein behoren tot deze functie. Deze functie zou eventueel gesplitst kunnen in een materiaalbeheerder en een gebouwbeheerder. Je hoeft uiteraard niet alles zelf te doen; deze rol is vooral het coördineren van vrijwilligers die een van de taken op zich nemen.

Groepsbegeleider

Als groepsbegeleider waak je over het belangrijkste deel van de vereniging: de vrijwilligers! Je onderhoud contact met de vrijwilligers en kijkt of ze ergens hulp bij nodig hebben. Is er iemand die een cursus wil volgen? Iemand die zich niet meer op zijn plek voelt op een functie? Iemand heeft een vraag? Jij kan deze persoon helpen!

Algemeen bestuurslid  (Vacature !)

Wil je nog geen specifieke taak op je nemen? Je kan dan lid worden van het bestuur als algemeen bestuurslid. Je neemt deel aan de vergaderingen waar je je input levert en neemt zo nu en dan een taak op je.

Wordt jij ons nieuwe bestuurslid? Stuur ons gerust een mailtje voor meer informatie!